Content marketing, eller innholdsmarkedsføring, representerer en stor endring i måten å kommunisere med kunder på. Det handler om en overgang fra “push-” til “pull-markedsføring”. Folk ønsker ikke å bli pådyttet produkter og informasjon, de ønsker å finne det selv. Men hva er content marketing egentlig?
Det du leser nå er content marketing. Det er informasjon som ikke har til hensikt å selge noe. Det er ikke fokus på et produkt, eller en merkevare.
I steden gir vi vekk god og relevant informasjon som du har oppsøkt selv. Gjennom å dele “bedriftshemmeligheter” åpnet på nett skaper vi et bekjentskap og et tillitsforhold – “de vet hva vi snakker om, de er til å stole på”. Håpet er at den følelsen på sikt vil utvikle seg til et godt kundeforhold.
Gjennom å dele kunnskap som kunden ønsker, skaper vi et tillitsforhold
ET CONTENT MARKETING EKSEMPEL
En bruktbilforretning ønsker å selge flere biler. De kan velge å vise sine fine lokaler, sitt fine verksted og sine smilende ansatte. Si det samme som alle andre: Kjøp her, vi har gode priser og er hyggelige folk du kan stole på. Dessverre er vi blitt immune mot slike påstander, vi blokkerer det ut.
Hva hvis de i steden lager relevant innhold som kundene vil oppsøke selv? For eksempel en Web-serie der selgerne presenterer nyttige tips til dem som skal kjøpe bil. Hva slags ekstrautstyr er lurt med tanke på annenhåndsverdien? Hva slags finansiering og forsikring er lurt? Lønner det seg med serviceavtaler?
Innholdet kan brukes på nettsider, med GoogelAds og i sosiale medier som Facebook og Twitter. Det øker besøkstiden på nettsiden deres, og rankingen i Google forbedres.
Content marketing bør være personlig, for vi ønsker ikke å gjøre business med bedrifter, men med mennesker. Gjennom bruk av film får selgerne vist ansiktet sitt, og formidlet sin kunnskap til potensielle kunder. Vår frykt for å bli lurt av en bruktbilselger vil styre våre valg når tiden for bilkjøpet kommer. “Det virker det tryggest og enklest å gå til denne bilforretningen, for jeg kjenner dem, og jeg føler de er til å stole på”.
Innholdsmarkedsføring øker også kundens kunnskap om ditt fagfelt, og på den måten kan betalingsviljen økes. For eksempel kan Web-serien formidle at det er rimeligere å handle bil privat, men samtidig mer risikofylt. Dersom noe går galt er du er tryggere om du kjøper hos en forhandler.
VIRKER CONTENT MARKETING?
Spør deg selv: Hvordan endte du opp med å lese denne artikkelen her? Hva slags inntrykk får du av Feber Film basert på informasjonen du har lest? Tror du vi forstår content marketing? Og om du skal produsere en film for din innholdsmarkedsføring, ville du tatt kontakt med oss?
Hvis svaret er nei, så må vi forbedre oss. Om svaret er ja, da er det jo ikke noe mer å lure på, og heller komme i gang med å produsere!